Starostovy argumenty nebyly pravdivé
Kolik zaplatíme za tři starosty?
Aktualizováno: Původní tabulka mzdových nákladů obsahovala chybný údaj o příplatku ve výši 2500 Kč, který se projevil v cca 10% odchylce u maximálních nákladů. Na pravdivosti tvrzení, že další místostarosta přinese zvýšení mzdových nákladů, se nic nemění.
Naše město má tři starosty. K této kuriózní situaci se dostalo ze dvou důvodů. Prvním důvodem byl velmi těsný volební výsledek, kde rozdíl mezi koalicí a opozicí tvoří jediný hlas. Druhým důvodem je paličatá snaha bývalého vedení města za každou cenu udržet sestavu původní koalice. Těsnou většinu tak musí držet ruku v ruce ODS, ČSSD, Nové tváře a Sportovec 2006. Jelikož by tato křehká koalice sama od sebe celé čtyři roky nedržela, musela se slepit. Lepidlem byla v tomto případě teplá místa na radnici.
Jedno tajemnické dostal Josef Čáp z ODS, ale pro ODS jako vítěze voleb to nemohlo stačit. Morálně zde byla povinnost obsadit křeslo starosty. Jelikož strana žádné vhodné kandidáty na plnohodnotného starostu neměla, vyřešila dilema tak, že dosadila Bedřicha Beneše za starostu, který svou funkci vykonává ve volném čase, tzv. neuvolněně. Aby radnice fungovala i v době, kdy se starosta věnuje podnikání, potřebuje zastupujícího místostarostu na plný úvazek (uvolněného). Podle volebního výsledku ho obsadila ČSSD Pavlem Samcem. Bývalý starosta Miroslav Vocílka sice ve volbách utrpěl největší ztrátu, ale oproti Samcovi disponuje většími zkušenostmi a hlavně je pro většinu v koalici nezbytný, takže se zřídila ještě jedna trafika a Nové tváře ho dosadily do křesla druhého místostarosty.
Kolik bude město tato neschopnost postavit stabilnější koalici stát? Novopečený neuvolněný starosta Bedřich Beneš k tomu ve své nástupnické řeči prohlásil, že: „Stejně ekonomické náklady nebudou vyšší, než když ten model bude dva uvolnění starosta a místostarosta, nebo tři, tedy starosta a dva místostarostové. Pořád budou dva uvolnění. Odměna starosty (neuvolněného) je v této fázi v rukou zastupitelstva a to rozhoduje o jeho výši. To znamená že tato varianta nemusí znamenat zvýšení nákladů.“
Odměny a příplatky voleným zástupcům určuje Nařízení vlády č. 37/2003 Sb. Z něj je možné snadno spočítat, že starostovy argumenty nejsou pravdivé. Podle vyhlášky činí minimální měsíční odměna neuvolněného starosty 7 960 Kč, ale může být zastupitelstvem schválena až do výše 27 946 Kč (oprava: 25 446 Kč). I při nejnižší možné odměně se během volebního období tento model městu prodraží o 76 464 Kč. Při maximální dokonce o 1 371 557 Kč (oprava: 1 209 557 Kč).
K těmto číslům lze snadno dospět, pokud zjištěné náklady odečteme od nákladů na původně praktikovaný model uvolněného starosty a místostarosty (viz. tabulka v příloze). Měsíční odměna uvolněného starosty je 43 896 Kč a místostarosty 37 116 Kč. S připočítanými odvody je to za volební období 5 249 578 Kč. Model propagovaný starostou Benešem má za stejné období náklady v rozmezí od 5 326 042 Kč do 6 621 134 Kč (oprava: 6 459 134 Kč). Přesné číslo bude známé až po usnesení dalšího zastupitelstva, ale rozhodně toto číslo nemůže být nižší než náklady původního modelu uvolněného starosty i místostarosty.
Opoziční Zelená pro město na zastupitelstvu navrhovala model uvolněného starosty a neuvolněného místostarosty, který by městu přinesl úsporu až 1 889 309 Kč. Hlavním argumentem byl dramatický úbytek práce i pro jednoho místostarostu, který se ještě na začátku roku 2003 věnoval odboru správy města a odboru školství a kultury. Oba tyto odbory byly poté transformovány na samostatné příspěvkové organizace. O to více není racionální důvod pro místostarosty dva.
Hlasování jedenácti pevně dohodnutých zastupitelů dalo všem jasný signál, že se jedná o politické rozhodnutí, nutnou dohodu, proti které racionální argumenty nemají smysl.
V příloze naleznete podrobnou tabulku s výpočty.
Martin Klíma
Redakce - 28.11.2006
Vskutku zajímavá čísla. Evidentně ve volbách nešlo o koryta, že?
Ještě že máme na radnici tolik poctivých a slušných lidí, kteří vědí, kdy mají odejít.
Nejsem sám, kdo je v našem městě s touto situací silně nespokojen! Copak jsme nějaká vesnička o deseti číslech, kde možná stačí, že tam starosta zajde dvakrát týdně na úřad, vyřídí co je třeba a jde domů! Jako příklady mám rád extrémy : představte si v Praze neuvolněného starostu!? Takže máme starostu a nemáme, dokonce ani není občanem našeho města, takže jsem na jeho starostování moc zvědav!
Řekl bych, že "starosta" vychází ze spojení "starat se". Člověk který dělá starostu jenom v pondělí se evidentně o město nezajímá. Je mu přednější jeho firma. Na to má právo. Ale měl by uvolnit místo někomu, kdo bude tuhle práci dělat celý týden.
Dovoluji si upozornit na chybu v příloze - platy starostů a místostarostů. Nař. vlády č. 37/2003 Sb. (ve znění pozdějších předpisů) neumožňuje zvýšení odměn neuvolněnému starostovi a místostarostovi dle § 1 odst. 3) výše citovaného nařízení vlády. Tento § řeší odměny pouze uvolněným členům zastupitelstva.
S paní Soldátovou jsem její připomínku konzultoval telefonicky. Vyšlo najevo, že neuvolněný starosta a místostarosta nemá nárok na zvýšení odměny o příplatek související s pověřeným úřadem. V jedné položce tedy tabulka uvádí chybně částku 2500 Kč, což má vliv na maximální hodnoty nákladů v rozsahu přibližně 10 %. Tvorbu tabulky jsem při jejím sestavování konzultoval se starostou menší obce, která nemá pověřený úřad, čímž tato chyba unikla kontrole. Na pravdivosti tvrzení, že další místostarosta přinese zvýšení mzdových nákladů, se nic nemění. Čtenářům se za napřesnost v tabulce omlouvám a paní Soldátové děkuji za upozornění. Tabulka bude aktualizována.
Hezký den,
celý den brouzdám po Internetu a hledám odpovědi na otázku, co má vlastně neuvolněný starosta oproti uvolněnému na starosti. Váš problém je jasný. Naše obecní pokladna zeje prázdnotou a tak je snaha starostu neuvolnit a zbývající členové zastupitelstva nechtějí pobírat nic.Je ale zřejmé, že nějaké výlohy se vyskytnou i s jednáními, které bude muset starosta absolvovat, ze kterých se nelze vyvázat tím, že nejsou peníze. Myslím tím cestovní příkazy, diety a v neposlední řadě i náhrada mzdy zaměstnavateli. Nevíte náhodou, bližší k tomu, jak se vlastně určí pracovní doba neuvolněnému starostovi a rozsah jeho práce? Děkuji, pokud mi zašlete více informací.Děkuji Podmanický
Myslím, že nejlepší informace získáte přímo od našeho neuvolněného starosty (tel. sekretariát 381201127). Dle mého názoru není pracovní doba žádným předpisem určena, u nás si pracovní dobu stanovil starosta sám, rozsah práce starosty řeší zákon o obcích. Osobně se domnívám, že šetřit na lidech, po kterých chcete, aby dobře pracovali, není moudré.
Zde můžete svobodně reagovat na článek. Reakce se objeví ihned a není cenzurována, buďte proto prosím slušní. Pozor, vyplnění jména a textu je povinné. Pokud tyto položky nevyplníte, váš příspěvek se nezobrazí.
Volný pokec