Sezimovo Ústí online, www.sezimovousti.cz

Sezimovo Ústí online: Informace které jste možná neměli vědět
reklama
reklama
Události

Před Astrou vyrůstá něco na místní poměry opravdu nezvyklého

Co znázorňuje socha na náměstí?

Socha na náměstí T. Bati

Na náměstí před Astrou vyrostla socha, ze které si mnozí lámou hlavu. Každodenně se zde zastavují desítky lidí a hádají, co by socha mohla představovat.

Tak jako je v Londýně názorovou křižovatkou Hydepark, objevilo se v Sezimově Ústí místo, kde se koncentrují řečníci a lidé si veřejně vyměňují názory. Tímto místem je rekonstruované náměstí Tomáše Bati, konkétně místo pod kovovou sochou, obalenou igelitem, stylizovanou hubenou postavou v podřepu, s rukou vystrčenou vysoko k nebi a v dlani třímající kouli. Socha by měla být základem originálních slunečních hodin, neboť tak to stojí v oficiálním radničním tisku. Budeme se tedy těšit na další pokračování.



Mezi desítkami řečníků prozatím dominuje názor, že vychrtlá socha představuje bídnou životní úroveň místních důchodců. Také se ale ozývají hlasy, že skuptura je podobná současnému starostovi, který s ní má společné ostré rysy a vytáhlou postavu. "Vždyť se toho děti budou bát," zaznívá názor maminek. "Mezi stromy do parku by se to hodilo více, než sem vedle kašny," domnívá se další kolemjdoucí. Na diskusním fóru tohoto serveru se objevila otázka, zda se náhodou nejedná o Tomáše Baťu v rozpuku mládí.

Socha se také stala aktuálním námětem diváckého dotazu Jiřímu Krampolovi při natáčení pořadu Nikdo není dokonalý v kině Spektrum. Stejně jako kolemjdoucí, se i hosté Jiřího Krampola snažili vysvětlit, co jim socha připomíná. Vzhledem k tomu, že natočený pořad uvidí v listopadu početná část našeho národa, stane se jistě naše socha ještě slavnější.

Napište nám, co vám socha před Astrou připomíná, co podle vás znázorňuje a jak se vám líbí.

Redakce - 08.10.2005
1. Marecek zapsáno: 08.10.2005 ve 17:47:27 hod.

Znazornuje to jakej maji lidi v tyhle dobe hlad :)

2. Rodák zapsáno: 09.10.2005 ve 16:35:58 hod.

Znázorňuje jak na nás naši volení zástupci ser..

3. Luboš zapsáno: 09.10.2005 ve 17:04:21 hod.

Navrhuji přejmenovat celé naše náměstí, neboť si myslím, že taková hrůza by neměla mít nic společného s Tomášem Baťou. V úvahu přichází několik variant: Náměstí M. Vocílky, Náměstí nejisté budoucnosti či Tržnice vycházejícího slunce.

4. Nerodák zapsáno: 09.10.2005 ve 17:09:24 hod.

Socha znázorňuje současného úředníka MěÚ, který ve stresu zasedá na WC a přitom se snaží z křišťálové koule uhádnout, jakou krávovinu zase vedení města vymyslí.

5. Kopretina zapsáno: 10.10.2005 ve 11:53:10 hod.

Je to zombie na kolečkových bruslích.má velkou nohu,aby nepadl na hubu.

6. Kopretina zapsáno: 10.10.2005 ve 12:00:25 hod.

Nebo je to sedřený starý Siloňák,co čeká 20 let na domov důchodců a teď dostal zprávu,že je ještě mlád a zdráv.

7. Aleš zapsáno: 10.10.2005 ve 13:34:27 hod.

Není to socha starosty Vocílky, hlasujícího pro prodej Nového Světa včetně vybavení?

8. čtenářka zapsáno: 10.10.2005 ve 19:44:20 hod.

„ Ve jménu občanů tohoto města! “

9. Pavel-rodák zapsáno: 10.10.2005 ve 19:49:16 hod.

Busta E.Beneše se nepodobala,ale Vocílka vyšel skvěle.Vedení města za svělý nápad a podporu děkuji.

10. Šťoural zapsáno: 11.10.2005 ve 08:08:54 hod.

A kolikpak nás ten "fešák" asi stál korunek?

11. Martin Klíma zapsáno: 11.10.2005 ve 08:54:12 hod.

Socha toho "kulturisty" by se mi docela dost líbila, kdyby byla třeba před městským úřadem nebo mezi stromy v parku. Svou velikostí by jistě mezi stromy či vysokou budovou radnice nepůsobila tak strašidelně. Myslím, že obyvatelé města by se měli se svým náměstím ztotožňovat a nikoli ho odsuzovat. Rekonstrukce náměstí T. Bati je dalším překvapením pro občany, kteří jsou OPĚT postaveni před hotovou věc bez předchozí veřejné diskuse. Stejně jako s plotem a se zahrádkami. Stačilo udělat ve Spektru výstavu návrhů a zeptat se lidí, co by se jim líbilo. Vedení města je v tomto směru patrně nepoučitelné.
Veřejná diskuse je nejlepším lékem na aroganci moci.

12. Milan zapsáno: 11.10.2005 ve 10:33:28 hod.

Pro šťourala: Asi ta nádhera bude součástí projektu celého náměstí. Slyšel jsem, že to ještě není všechno, že prý ta socha má držet sluneční hodiny. Možná by se měla radnice vyjádřit, co to vlastně je. Stránky pana Klímy hojně navštěvují, jen nemají odvahu se do diskuze zapojit.

13. hodinář zapsáno: 11.10.2005 ve 10:49:15 hod.

z www.sezimovo-usti.cz:
Dne 27.9.2005 byla na Nám. T.Bati naintalována socha, která bude tvořit součást slunečních hodin. Dílo vytvořila umělecká kovářská dílna Kmoch a Brož Pelřimov. Vytyčení a umístění stavby provedla Fa Zeman České Budějovice.

14. Sezimačky zapsáno: 11.10.2005 ve 18:16:43 hod.

Nám se ten prchající zákazník z Astry náhodou moc líbí.

15. čtenářka zapsáno: 11.10.2005 ve 22:10:30 hod.

Milé Sezimačky, je dobře, že se alespoň Vám líbí! Můžete mi sdělit, jaké jsou Vaše imaginární představy o směru úprku Vámi nazvaného „ zákazníka “ - víte, abych se tomu směru vyhýbala.

16. vnuk Jakuba Skláře zapsáno: 12.10.2005 ve 08:21:29 hod.

No jo, tady lidi "kousnou" asi jen Baťu v nadživotní velikosti.

17. pro čtenářku od sezimaček zapsáno: 12.10.2005 ve 11:26:58 hod.

Nebojte,zůstane.Nepoběží nikam.Je zděšený a plachý,stál určitý prachy a zatím se moc nelíbí.Má fobii na lidi.Kam budete chodit nakupovat?

18. Naplavenina zapsáno: 13.10.2005 ve 07:02:19 hod.

Ten by mohl šacovat letadla.Zvýšil by tím nuznou řivotní úroveň zdejších starých lidí.

19. pozorovatel zapsáno: 13.10.2005 ve 14:29:56 hod.

A nebude z toho nová kašna? Prý tomu bude ze zadnice stříkat voda, proto to má tak dlouhý nohy.

20. Čumil zapsáno: 13.10.2005 ve 18:22:38 hod.

No to si děláš kozy!Tak ještě stříkat voda,jo?To se bude muset chodit okolo jen s deštníkem.

21. Gabriela Filipová zapsáno: 14.10.2005 ve 18:31:22 hod.

Hlasující radní?

22. Jan - pravidelný čtenář zapsáno: 15.10.2005 ve 09:26:13 hod.

Tak aby bylo jasno, původně se mělo jednat o sousoší. Druhá postava měla ležet na zemi a stojící do ní měla tlouci tupým předmětem a oznamovat všem lidem, kolik že je právě hodin. Bohužel celá tato sestava by vyšla velice draho a proto zůstal pouze tento anorektický, hrbatý hrozič. Původní funkce oznamovat kolik je hodin byla proto přenechána slunci místo hodinovému stroji, neboť to nevyžaduje žádnou údržbu ani přívod energie.

23. Prudič zapsáno: 15.10.2005 ve 17:46:58 hod.

No tak to tam snad mohli jen zapíchnot tyč do země,ne tenhleten kovošrot.Fuj,ostuda,tohle by si nikdo na náměstí nedal ani omylem.

24. Medvjed zapsáno: 21.10.2005 ve 07:37:44 hod.

Třeba mě zabte , mě se to líbí. Pan Dalí by koukal .

25. Josef zapsáno: 21.10.2005 ve 15:49:09 hod.

Nejenom on. Koukáme všichni.

26. Kika zapsáno: 22.10.2005 ve 08:57:55 hod.

To je za peníze stržené za prodej rekreačního střediska Nový Svět?Nebo z peněz na domov důchodců?Blahoslavení chudí duchem.

27. Karel Gott ml. zapsáno: 22.10.2005 ve 22:58:00 hod.

Vsem kritizujicim jedna zprava. Nemate cit pro umeni. Tato kracejici vyhubla socha je symbol smyslne sochariny. Mne a tatovi se to libi.

28. čtenářka zapsáno: 23.10.2005 ve 09:31:33 hod.

Jetli tato sochařská skulptura je kráčející, pak Vaše umělecké empatie jsou opravdu neobvyklé! Pozdravujte svého tatu! Vy dva pomalu, ale jistě rozšiřujete řadu těch, kterým se socha líbí --- budiž...!
Nejste z Pelhřimova nebo nezasedáte v Radě města S. Ú.?

29. Karel Gott ml. zapsáno: 25.10.2005 ve 17:30:42 hod.

Mate pravdu.Zasedam v rade mesta Sezimovo Usti. Ma reakce - a to to jste nepochopila - byla vedena v rovine ironie, takze opak je pravdou.

30. rodina Holoubková zapsáno: 26.10.2005 ve 09:57:06 hod.

Vážený pane starosto, celá naše rodina velmi oceňuje Váš citlivý přístup k modernímu umění. Velmi obdivujeme Vaši odvahu. Nenechte se proto odradit všemi škarohlídy (Mladá fronta dnes - Jižní Čechy) a nadále prosazujte šíření nových progresivních myšlenek umění. Pomluvy týkající se podoby um. díla s Vaši osobou jsou nehorázné výpady proti Vám. Nenechte se jimi ovlivnit. S pozdravem "Jen více takových..." rod.H.

31. rodina Šufránkova zapsáno: 26.10.2005 ve 11:25:44 hod.

Vážení, v Písku máme velké množství soch, ale žádné není věnována taková pozornost jako té Vaší. Važte si toho, že se Vám zřejmě nikdy neokouká a nikdy Vás nenechá lhostejnými. A tím je krásná.

32. mistr Pimpera zapsáno: 26.10.2005 ve 12:17:38 hod.

Umění má fascinovat a to se zjevně děje.

33. Návštěvník zapsáno: 26.10.2005 ve 19:22:05 hod.

Kromě rozvalin Kozího hrádku jste tu měli opravdu hovno. Teď tu máte impozanntní sochu, která pozitivně stimuluje vaší zakrnělou představivost.

34. prazak zapsáno: 31.10.2005 ve 17:05:12 hod.

sakra, zrovna sem chtel v senatu navrhnout, abychom odhlasovali zbourani sezimova usti. ted, kdyz uz tam mate neco zajimavyho, tak si to teda este promyslim.

35. Jiří Cedivoda zapsáno: 06.11.2005 ve 14:10:43 hod.

V prvé řadě: nevím proč se občané - voliči nepodepisujete svými pravými jmény. Svědčí to o tom že se asi bojíte, nevím ale čeho, nebo koho.
Jinak: tento výtvor zřejmě někdo považuje za umění. Nemám nic proti vkusu některých, podle mne ujetých veřejných činitelů - jinak našich volených "zástupců", ale myslím si, že umístit na veřejné prostranství by se mělo dílo které je estetické a podle snad už přežitých názorů pěstuje v divákovi cit pro krásné a vkusné, kterého v současné době v našem okolí nějak rychle ubývá. Obvykle se umísťují za peníze daňových poplatníků na veřejná prostranství výtvarná díla která mají nějaký vztah k historii daného místa. A pokud chce někdo umístit podobnou hrůzu požádá občany o svolení ve veřejné diskuzi a potom - když to projde - si takový objekt zaplatí ze své vlastní kapsy.

36. Pavel Barbořík zapsáno: 06.11.2005 ve 18:20:03 hod.

Pokud by vás zajímaly stránky výrobců, tady jsou: http://www.art-styl.cz/
Už jsem opravdu zvědav, až to dílo uvidím na vlastní oči :o) Je fakt, že Dalího dlouhonohý slon mi v Londýně nijak nevadil, ale Sezimák přece jen není Londýn ... Na druhou stranu, Eifelovka se pařížanům taky nejdřív nelíbila ...
Každopádně jednoznačně souhlasím s tím, že se měla občanům maketa budoucího řešení náměstí představit k vyjádření.

37. Nosím pěkné trenky za mnoho peněz zapsáno: 07.11.2005 ve 18:45:18 hod.

Nooo.........mě se to líbí, nevim proč tam je ta koule, ale je to pěkný...

38. kulturista teoretik zapsáno: 07.11.2005 ve 18:47:35 hod.

kulturista teoretik kulturista teoretik kulturista teoretik kulturista teoretik
...
kulturista teoretik kulturista teoretik
(redakčně kráceno se zachováním celého sdělení)

39. čtenářka zapsáno: 07.11.2005 ve 20:15:31 hod.

„ KULTURISTO TEORETIKU, Váš příspěvek je opravdu výborný- zvláště v tento den,
7. listopadu mi jeví jako příznačný. V den výročí VŘSR - další důkaz vítězství prázdných myšlenek obrovského rozsahu .......

40. Martin Klíma zapsáno: 07.11.2005 ve 21:15:33 hod.

...naštěstí však daleko menšího dopadu pro lidstvo. Kulturistovi děkuji za test systému, zdá se, že neomezený rozsah příspěvku nebude vhodný pro každého :)

41. čtenářka zapsáno: 09.11.2005 ve 22:21:39 hod.

.. o tom menším dopadu pochybuji - lidstvo tento sezimácký art- hit ani nedojme ani nerozbouří, to máte pravdu, ale nás tady ano - takže výsledný dopad v přepočtu se mi jeví stejně otřesný jako těch „ několik dnů, které otřásly světem “....

42. Martin Klíma zapsáno: 10.11.2005 ve 16:02:59 hod.

Můj příspěvek byl pokračováním vaší věty a byl myšlen na několikastránkový příspěvek Kulturisty teoretika, který byl skutečně důkazem prázdných myšlenek obrovského (několikastránkového) rozsahu. Naštěstí stačilo zakročit a 99% příspěvku smazat. Dopad pro lidstvo (čtenáře) byl tak minimální.

Ohledně sochy s vámi souhlasím, mluvím s lidmi v její blízkosti a vím, že se radnice do vkusu většiny občanů skutečně netrefila. Nekririzuji ovšem sochu jako objekt, kritizuji radnici za arogantní přístup k obyvatelům, dokladovatelný absencí jakékoliv podoby veřejné diskuse o podobě náměstí. Skupina lidi si opět přivlastnila právo rozhodovat o ostatních. Radnice s lidmi nespolupracuje, a na to je třeba upozornit (viz podobně zahrádky, plot, vyhláška o pohybu psů, optimalizace škol, atd.)

43. Sedlačkova Marie zapsáno: 11.11.2005 ve 14:09:56 hod.

Socha i její umístění se mi moc libí.

44. pisatelka zapsáno: 14.11.2005 ve 17:57:29 hod.

DĚS,DĚS,DĚS ať žije umění, a't žije vedení města ?

45. Pavel Barbořík zapsáno: 19.11.2005 ve 20:54:56 hod.

Tak už jsem toho kovového anorektika viděl na vlastní oči a musím říct, že se mi docela líbí (obyvatelé Českého Krumlova se sochou anděla jsou na tom mnohonásobně hůř :o) ) Nic to však nemění na mém názoru, že radnice měla občanům návrh řešení náměstí předložit předem k vyjádření.
Co mě však zaráží mnohem víc je, že zde na straně k hotelu a zastávce zcela nelogicky vznikl schod, který nemá naprosto žádné opodstatnění. Jenom zcela zbytečně našim hendikepovaným spoluobčanům ztrpčuje život - není snad žádoucí dělat bezbariérové všechno co jen jde?

46. Monty Burns zapsáno: 23.11.2005 ve 22:22:31 hod.

Ten schod je tam přece kvůli tomu, aby si starší občané pěkně zacvičili, protáhli si tělo, posílili svaly a hned se začali cítit mladší a uvědomili si, že domov důchodců vlastně vůbec nepotřebujou a nechtějí ho a vedení města ho tak nakonec nebude muset stavět :). Nemluvě o tom krásném žlutém zábradlí u něj, to vypadá skoro na další Kamlachovinu :). Ale bez legrace, je to pěkná pakárna, doufám, že tam ještě udělají nějakou terénní úpravu, alespoň nájezdovou rampu pro vozíčkáře!

47. lulup zapsáno: 24.11.2005 ve 15:16:15 hod.

prijde mi ze to je jako nejake znameni pro mimozemstany, jako ze jsou v sezimaku výtáni... :)

48. Alena zapsáno: 26.11.2005 ve 20:04:07 hod.

Pro pana Barboříka - uznávám, že socha v Krumlově je ještě horší skvost než sezimoústecký anorektik. Ovšem socha byla do Krumlova pouze zapůjčena asi na 3 měsíce,takže se jí krumlovští zbaví. V Sezimově Ústí však bude hyzdit náměstí určitě delší dobu.

49. pobaveni sousedi zapsáno: 28.11.2005 ve 14:04:10 hod.

Kovová nádhera, která tak pěkně oživuje zájem o veřejné prostranství, nás inspirovala, abychom nezůstali pozadu a pokusili se prosadit inovaci okoukaného, zastaralého pomníku Jana Žižky v Táboře. Návrh již pelhřimovská firma www.art-styl.cz zpracovala (http://www.art-styl.cz/_czech/_img/left-03.gif).

50. Jan Špingl zapsáno: 30.11.2005 ve 08:52:53 hod.

Nejhodnotnější názor na umělecký kovový útvar bude mít až ten, kdo si v noci na spoře osvětleném místě o tmavé "holenní kosti" Strážce času umístěnného uprostřed volně průchozího prostranství rozbije nos.

51. mirus zapsáno: 28.12.2005 ve 11:44:15 hod.

Je to priserna opičárna jak vubec mohl nekdo neco takovýho vymyslet.Kdyby se radsi ty vyhozený naše peníze investovali na něco užitečnějšiho určitě bz se takových věcí našlo spousta.DES BES JE MI S TOHO ZLE

52. Martin zapsáno: 29.12.2005 ve 23:59:38 hod.

Já musím přiznat, že ta socha se mi svým způsobem líbí. Pasovala by mi sice spíš někam na trávník do parku, ale jak je večer osvícená a navíc teď i zasněžená, tak je parádní. Souhlasím s tím, že se radnice mohla nejprve zkusit dotázat občanů, ale vlastně se (i po přečtení diskuze viz výše) nedivím, že tak neučinila. Když si představím kolik protichůdných názorů by se objevilo, najednou by bylo všude spousta "chytrých" atd. Takhle tam ta socha je a to, že vyvolala zájem a debaty občanů jinak ospalého městečka je jedině dobře.

53. Veruna zapsáno: 30.12.2005 ve 09:49:55 hod.

Přesně s tebou souhlasím. Mně se taky líbí a Sezimáckým by se nelíbilo nic o čem by diskutovali. Jsou vždy proti všemu. A tím víc když někdo tu debatu přiživuje a rozdmýchává. A myslím si, jak někdo psal, že se o ni event. v noci může náhodný chodec přerazit, že je dost osvětlená a ten náhodný chodec by musel být úplně namol a nevidět nic ani tu sochu.

54. Zdeněk zapsáno: 02.01.2006 ve 15:38:25 hod.

Souhlasím, že někomu se může líbit. Mě osobně však přijde, že tato socha se na náměstí moc nehodí a působí rušivě. I vzhledem k tomu, že hned vedle je další dominantní prvek náměstí, "polorozpadlá" kašna, která je v naprosto jiném stylu, tak mě tyhle dvě věci prostě nejdou k sobě. Spíš bych přivítal, kdyby radnice bývala opravila a modernizovala kašnu.

55. Ponocnej zapsáno: 02.01.2006 ve 16:54:06 hod.

Hnus,velebnosti!

56. Gabriela Filipová zapsáno: 02.01.2006 ve 18:53:02 hod.

Odpůrcům veřejné diskuze bych ráda připomněla, že jednou může přijít den, kdy radní rozhodnou o nich bez nich.

57. turista zapsáno: 15.02.2006 ve 05:04:41 hod.

To pýt toprý socha, to my u nás neměla. U vedle ve v Taboru já čučela na socha ruský foják. To Vy Šefci na tom být tobše. Sákrbléé. Natšela já bych to růšofje. Jinak gut gut.Já fotila, fotila jak steklá.

58. laik zapsáno: 23.02.2006 ve 17:15:10 hod.

Pro mne je měřítkem pocit, který ve mě na tom místě pohled na sochu vyvolá a když se při pohledu na ni skoro leknu a vyvolá ve mě pocit hnusu, tak nemusím být odborník v oblasti umění a mám jasno.. To když opominu hru " o nás bez nás", je toho více co nás na chování vrchnosti štve.Zrušit bez seriozního upozornění a bez náhradního řešení trh a arogantně přezíravě přistupovat k prosbám českých trhovců, jenž si předplatili na rok místo a je to pro ně katastrofa... Chovat se k nim jako k obtížnému nevýznamnému plebsu, to taky něco vypovídá...Někteří čeští trhovci k nám jezdí dlouhá léta, lidé je mají rádi a jsou s jejich službami spokojeni a k pátku mnoha obyvatel již tradičně patří zajít si na trh a poklábosit s přáteli při nákupech. ..........

59. Zdeněk Soldát zapsáno: 28.03.2006 ve 19:09:34 hod.

Sluneční hodiny na náměstí v Sezimově Ústí jsou bezesporu báječná věc a nápad velice originální, protože ne každé město si takové dílo může nejen dovolit, ale hlavně by se nejspíš nedalo očekávat, že jej zastupitelstvo odsouhlasí. Stavba, která se tu hodí coby doplňující prvek kultury, tedy např. hvězdárny , tu si také všude nemohou dovolit, anebo kina s výstižným názvem Spektrum, vznikla jen mimochodem, ve Světovém roce fyziky, kterým rok 2005 byl. Tedy z určitého pohledu lze toto vnímat jako slunce ,světlo, i teplo, které by mělo zalévat město a naplňovat lidská srdce. Socha byla pro mne zprvu překvapením, neboť jsem v ní zdálky, zabalena ještě v igelitovém obalu, viděl spíše výjev ze sci-fi filmu Hvězdné války a posléze i drobet rozporuplná. Dal by se očekávat pro tento typ hodin klasický gnomón, čili sloup jakéhokoli tvaru do výše sochy. Přestože Strážce času, jak se skulptura nazývá, mi připomíná z řecké mytologie boha Času Chárona, otce boha Dia. Cháron byl známý tím, že požíral svoje děti. Přeneseně toto lze chápat, že čas "požírá", tedy stárne všechno živé včetně lidí- svých dětí, takže je to v životě přirozený běh věcí. Pojmenování sochy tímto názvem je myslím namístě a nadčasové. Zdá se ale, že když vnímáme naše město coby obyvateli přestárlé, tak s ohledem vůči nim socha nebyla vhodně vybrána. Z hlediska abstraktního umění je bezesporu unikátním dílem, avšak do mladého města, myslím horní část Sezimova Ústí, by se hodila spíše buď se zakulacenějším vzhledem, ale rozhodně ne přihrblá. Lidé se raději dívají na hezké věci. Ale to je čistě subjektivní názor, za jehož přijetí děkuji.

60. Jan - pravidelný čtenář zapsáno: 29.03.2006 ve 06:38:31 hod.

Hm. A nebyl on Cháron kostlivý převozník mrtvých v Řeckém podsvětí ?

61. DiRt zapsáno: 29.03.2006 ve 21:25:49 hod.

Zdá se, že se socha úlohy převozníka brzy ujme. Jezero, jež střeží, se zvětšuje a prohlubuje. Alespoň bude o jednoho nezaměstnaného méně ....

62. Jan - pravidelný čtenář zapsáno: 30.03.2006 ve 12:12:38 hod.

Včera jsem jen tak pro zajímavost počkal až vysvitne sluníčko a ouha. Sluneční hodiny sice ukazují pěkně, ale o hodinu méně. Zhruba v 15:45 ukazovaly 14:30. Jsou tedy postaveny a seřízeny na zimní čas. Ovšem vzhledem k tomu, že celou zimu bylo náměstí pod sněhem a nebylo možno hodiny využít, postrádá celá tato stavba smysl. Nebo že by radnice myslela dopředu a počítala se zrušením letního času?

63. Z.Soldát zapsáno: 02.04.2006 ve 02:31:55 hod.

Ano, prosím o prominutí za překlep. Ve skutečnosti jde o boha Chronose, boha času, otce boha Dia, nikoli o Chárona- převozníka, jak správně uvádíte a dobře zobrazeného ve známém filmu "Souboj Titánů" a socha se mu, zdá se, svým způsobem podobá. Charon je právě měsícem planety Pluto, boha podsvětí /v řeč. Hádes/. Ovšem jako převozník by zde byl zřejmě, v dobrém slova smyslu, také dobrý k tomu, aby převážel lidi přes problémy světa, zpět na zemi. Děkuji za pochopení.
Ploché sluneční hodiny pod sněhem vskutku pozbývají smyslu, myslím, že ne však jako umělecké dílo.
Při letním času je vždy nutno u slunečních hodin počítat s hodinovým rozdílem, kdekoli na Zemi je zaveden. Jen pro malou informaci: všechny sluneční hodiny měří takový čas, na kterém poledníku stojí, což je vždy místní PRAVÝ SLUNEČNÍ ČAS. Ten je ale opraven o nerovnoměrnost pohybu Země kolem Slunce, na tzv. STŘEDNÍ SLUNEČNÍ ČAS. Např. tzn, že poledne není vždy ve 12 hodin, nýbrž s rozdílem plus minus až 16min. Pravé poledne je pro 29.3. cca 11.55h. Střední poledne je samozřejmě ve 12.00, a to po celý rok. Hodiny před Astrou navíc nestojí přesně na 15° v.d. nýbrž cca 7.5min. západně. Tj. motanice. Teoreticky řečeno, kdyby naše sluneční hodiny ukazovaly letní čas, musely by být pootočeny o 15°, pak by zase neukazovaly původní zimní čas /středoevropský/. Anebo by musely stát na 30°v.d. čili 2 hodiny od Greenwiche.Vskutku, měření času- anděla spadlého z nebe astronomie, je složitý, ale krásný problém navýsost.
A koule vysoko v dlani Strážce času zesiluje stín.

64. Český Honza zapsáno: 15.05.2006 ve 13:12:36 hod.

Konečně chtěl někdo ocenit naší mistrini světa ve vrhu koulí Helenku Fibingerovou! Ze zdrojů blízkých drbně paní Ventilšlauškové jsem zjistil, že radní města při hledání finančních zdrojů na Helenčin pomník narazili na štědrého mecenáše - nejmenovaného výrobce přípravků pro hubnutí. Ten si dal podmínku, že Helenka bude stát modelem až po jejich odtučňovací kůře. Teď se ale radní obávají umístit k pomníku příslušnou desku se jménem slavné koulařky...

65. Jan - pravidelný čtenář zapsáno: 16.05.2006 ve 07:13:11 hod.

Milý p. Soldáte. Je vidět, že se vyznáte. Sám bych to lépe vysvětlit nedokázal. Ale jedno však zůstává. Hodiny které ukazují špatný čas jsou prostě špatné. A pak pozbývají smyslu. Je to stejné jako s tou nefunkční fontánou vedle. K čemu tam je, když nefunguje?

66. Jiný pravidelný čtenář zapsáno: 16.05.2006 ve 21:53:06 hod.

Hodiny ukazující špatný čas a nefungující fontána patří k našemu městu, jsou symbolem špatných rozhodnutí osob, které nevykonávají své funkce tak jak mají.

67. poznámka zapsáno: 17.05.2006 ve 14:44:34 hod.

Domnívám se, že jde o hodiny sluneční a proto v této době, kdy se náš letní čas o 1 hodinu liší od normálního středoevropského času, musí ukazovat o hodinu špatný čas. Vyřešit to lze posunutím číselníku na chodníku.

68. Jan - pravidelný čtenář zapsáno: 18.05.2006 ve 07:14:08 hod.

Milá poznámko. Domníváte se velice dobře. Opravit lze ledacos. Ale proč byly hodiny postaveny tak, aby se musely opravovat, to mi hlava nebere.

69. student zapsáno: 18.05.2006 ve 19:59:02 hod.

No já myslim, že sluneční hodiny jsou snad od toho, aby ukazovaly pravý sluneční čas. To, že si lidi z nějakého rozmaru zavedli letní čas, na to nemá vliv. Přírodní zakony by se prostě neměly nijak narušovat.

70. Pro studenta zapsáno: 19.05.2006 ve 07:14:27 hod.

Hodiny jako hodiny. Pokud Vám přesně jdoucí hodiny připadají jako porušování přírodních zákonů, doporučuji Vám odborné vyšetření Vašeho duševního stavu od MUDr. Cimického.

71. Karel zapsáno: 20.05.2006 ve 15:34:45 hod.

Někdo to tady vůbec nechápe...ještě jsem neviděl sluneční hodiny, které by ukazovaly letní a zimní čas.

72. Pro Karla zapsáno: 21.05.2006 ve 11:17:34 hod.

Zřejmě to nechápete Vy Karle. Sluneční hodiny které jsou postavené podle zimního času pozbývají v době, kdy platí letní čas smyslu. V zimních měsících, kdy platí čas zimní (podle PánaBoha) a podle kterého jsou hodiny postavené, jsou buď hodiny zasypané sněhem, nebo je povětšinou zataženo a pokud je jasno, slunce je na obloze níž a svítí pár hodin denně. Budovat proto hodiny podle zimního času mi připadá zbytečné. Jsou tedy dvě možná řešení. Buď změnit zákon (letní čas zrušit) a nebo při každé změně času přendat číslice zapuštěné do náměstí.

73. uzlik zapsáno: 02.06.2006 ve 13:04:08 hod.

znazornuje jakesiho vetrelce

74. Marcel zapsáno: 02.06.2006 ve 13:06:17 hod.

je to obrany sistem proti nepratelum atd.

75. Divišovák zapsáno: 20.08.2006 ve 14:46:31 hod.

Myslíte si také,že naši páni radní by se mohli vzít za ruce? video

76. Prnta Prkola zapsáno: 24.08.2006 ve 09:32:29 hod.

Super !!!

77. vix lajvant zapsáno: 24.10.2006 ve 15:24:55 hod.

Jde o žebrajícího důchodce prchajícího z Astry po seznámení se s cenami ?

78. martina zapsáno: 08.11.2006 ve 12:37:04 hod.

Ten člověk co drží planetu Zemi je hrozně utrápenej a vypadá staře. Potřebovalo by to trochu vzrůšení aby nás nemusel držet tak ztěžka a otráveně. Kouká do Země, co tam asi vidí? Kdyby tam měl alespoň zrcadlo. Ne ne to by byla hrůza osamocená, chtělo by to kámoše a kámošku. Co si o té soše myslím, že je to náš dědeček Země. V dlani se mu potí ruka z těch nepokojů, pak mu zase umrzají prstíky z toho nesnesitelného samotného štěstí a kde jsme mi lidi, co mu chodidly masírujeme kůži, když se procházíme ve své fantazii. To je tak skvělá socha, že se na ni asi zajedu podívat. Neshle a díky.

79. suher zapsáno: 24.11.2006 ve 13:23:07 hod.

Je to ukázka odpudivého umění, opravdu působí velmi nepříjemně. Lidé by se měli setkávat se spíše povzbuzujícími a veselými věcmi, ne s takovou příšerou, která vyvolá při setkání spíše depresi než příjemné pohlazení po duši... Nejen děti, ale i dospělí z ní mají strach.

80. ALPINE zapsáno: 24.11.2006 ve 22:19:48 hod.

Socha poplatná době. Odhadoval bych ji na důchodce z Kovosvitu po výplatě.

81. PAVEL/(PAUL)SIROKY.CALIFORNIA.U.S.A. zapsáno: 02.11.2007 ve 01:40:33 hod.

MYSLIM SY ZE BY SE TAM VICE HODILA SOCHA PREDSTAVUJICI PANA BATU A PRACOVNIKY PODNIKU KOVOSVIT,SILON A TAKE PRACOVNICE MASNY,MADETY,FRUTY ATD.NASE RODICE A PRARODICE KTERY VYBUDOVALY TOHLE MESTO A NASE DOMOVY.TO BY SE URCITE VICE LIBYLO OBCANUM:SU1, SU2 A UDELALO JE VICE HRDYMY NA TO MISTO OD KUD POCHAZEJI A KDE TED VYRUSTAJI.!!!

82. V.Prokes zapsáno: 20.10.2008 ve 19:24:03 hod.

Mně socha vůvec nevadí.Chodím kolem ní každý den ze školy a proto je to pro mně jen část náměstí a vůbec jí nevnímám.

83. Kateřina zapsáno: 17.02.2009 ve 14:24:04 hod.

Co znázorňuje socha na náměstí? No tak názoru bylo hodně… třeba důchodce žádající o důchod… zvracející Vocílka… jak na nás poslanci ser… a tak dále… No už tohle by mělo lidi z městského úřadu navést na to že je to fakt humus!! Kdyby radši vrazily prachy do opravy starých hodin a né do hodin, podle kterých se stejně nikdo neřídí a všichni nad nimi ohrnují nos. Ale to už je prostě logika našich radních!.... Proto radím našim randím!! :D… Zkuste někdy myslet hlavou a ne koleny!

84. zapsáno: 05.04.2009 ve 00:32:09 hod.

Stačilo by vyměnit tu kouli za toaletní papír a každý to pozná:-D

85. Ivana zapsáno: 29.09.2009 ve 09:04:01 hod.

Za některé příspěvky je mi jako občance přinejmenším trapně. Socha na náměstí se nemusí líbit všem. S odstupem času ale můžeme hodnotit. Myslím, že většina občanů neví, že máme jedny z nejpozoruhodnějších slunečních hodin v Evropě a že v italské Brescii bylo toto pozoruhodné dílo zařazeno mezi devatero nejpozoruhodnějších slunečních hodin v Evropě (čerpáno z knihy Zdeňka Šmída "LUŽNICE"). Autorem díla, které dráždí občany je Jan Zeman. Díky.

86. S. zapsáno: 25.08.2013 ve 17:36:33 hod.

Naše šeredná socha má velkou konkurenci v Táboře. http://taborsko.webnode.cz/products/libi-se-vam-nova-socha-brana-casu-na-krizikove-namesti-v-tabore-/discussioncbm_376036/10/

87. tzr zapsáno: 08.09.2013 ve 08:00:43 hod.

A nechcete si uplácat z hlíny velkýho rudýho ŠEVCE ? Nic lepšího mě opravdu nenapadá.

88. Josef Kalina zapsáno: 24.05.2014 ve 11:18:12 hod.

Dobrý den, vzhledem k tomu že každý může mít svůj názor, složitě někoho umravňovat v jeho výkladu je proto zbytečné, ovšem pokud několik výše uvedených komentářů se nedá moc ani číst, prostě se musím také vyjádřit a předem se přítomným občanům zapojeným do diskuze omlouvám pokud by byli mým výkladem pohoršeni, ale očekávám reakce (nýbrž i "reakce" vulgární nejapné a tak dále-těm lidem to zjevně nedochází, co znamená "diskutovat").. Myslím si, že některé komentáře ani nejsou názorem, nýbrž se ti dotyční pouze snaží vulgárně či nejapně komentovat něčí z mého pohledu velmi povedenou práci dotaženou do detailů (například lidé co tvrdí, že to ani neukazuje "správný čas", když ani nevědí podle čeho se skutečné sluneční hodiny konstruují, aby doopravdy ukazovaly "skutečný čas" (postavení přírody vůči člověku).. dalším velmi bravůrním a o intelektu vypovídajícím komentářem například: "je to ukázka odpudivého umění" - člověk, který toto napíše, asi nikdy neměl ani výtvarnou výchovu, jinak by mu možná řekli, že umění nikdy nelze takto označit!! :D ..umění prostě může mít různé podoby, avšak pouze kritika může umělce nějakým způsobem posunout kupředu, popřípadě si ji umělec ani nemusí číst-což je v tomto případě lepší.. Může to být vyjadřování pocitů aktuální či minulé, popřípadě budoucí situace daných umělců-nebo zadavatelů projektu umělcům, a o to tady jde! Představte si jednoduchý příklad, kdy někdo řekne, že sbírky od K.H.Máchy .. obrazy od A.Muchy .. nebo národní hymna - jsou pouze ukázky odpudivého umění, myslím že je to velmi diskutabilní, ale někteří lidé, co nemají umělecké cítění, mohou mít neadekvátní názory, ale jak napsala například paní IVANA, musím se také za některé názory přinejmenším stydět. Pokud se tato stavba stane jednou z nejzajímavějších v Evropě, a už pokud vyvolává smíšené reakce lidu, je to známka, že je to dobře odvedená práce a zároveň umění a svůj účel upoutat přinejmenším splňuje na jedničku. Představte si, že by na náměstí nechal někdo zkonstruovat sluneční hodiny 2mx2m a ukazatelem by byl prostý trojúhelník - jak tomu může být (existuje velká škála druhů slunečních hodin, trojúhelní je rozšířenější pro vertikální sluneční hodiny). MYSLÍTE si, že by to někoho upoutalo, že by se město Sezimovo Ústí zviditelnilo??? Že by se někdo šel kouknout na čtvereček (obdélníček na zemi, kde je trojúhelník, o který akorát někdo třeba zakopne? Proto jsou navrženy jako monumentálně rozměrově bohatý celek se sochou jako ukazatelem (sochou která vyjadřuje tíhu lidského pracujícího savce-má formulace). V dnešní době lidé nechtějí dělat obyčejné projekty obyčejné věci-na co lidé ani nepohlédnou-chtějí něco čeho si lidé všimnou.. Pak je zde ale skupina nebo sorta lidí, která o projektu třeba vůbec nic neví-neví kolik to dalo práce, neviděla proces progressu a jen čekají, až se to dodělá a oni si budou moc postěžovat a nadávat, co to tady kdo zase vymyslel a přitom sami nic nedokáží!!!!!!!!!! Napádá mě pár vyústění, pochopitelně příjímám že se nemusí líbit každému, ale také si se mnou pohrává myšlenka, že lidé jen nerozumí umění, designu, dnešním trendům a progresům dnes ničím neomezené fantazie architektury, moderního umění a především.. nebo třeba jen závidí, že někdo dokázal něco velkého a mluví se o tom a oni jen smrdí doma nebo v práci, která je nejspíš nebaví (to je jako volby-všichni prskáte, ale pak ani nejdete volit (pouze příklad)) ..jinak myslím že například pana "ŠŤOURALA" TA SOCHA NESTÁLA NIC-ALE OZVE SE :D ..DÁLE PAN MARTIN KLÍMA-DĚKUJI ZA JEHO KOMENTÁŘ- TAKTÉŽ SI MYSLÍM ŽE OBYVATELÉ BY SE SPÍŠE MĚLI ZTOTOŽŇOVAT SE SVÝM MÍSTEM BYDLIŠTĚ NEŽ JEJ ODSUZOVAT! nebo pan Prudič: už vidim, jak přesně vy tu tyč obdivujete-stačí vám dost málo co se týče umění-nejste příliš nároční-možná bych vám takvou tyč i sám navrhl, když by vám stačila... začínají mě některé reakce nudit, proto se omlouvám že nereaguji na ostatní přízpěvky.. Sám hodnotím dílo jako velmi vydařené a město posunující zase o krok kupředu, ovšem bez některých občanů, kteří by nejraději celý život stavěli jen činžáky, busty a věci na které jsou zvyklí a mohli by říct-to je pěkné to je pěkné-ale zároveň tihle samí lidé by mohli říct-chtělo to něco víc současného-prostě lidé co jen kecaj...

Zde můžete svobodně reagovat na článek. Reakce se objeví ihned a není cenzurována, buďte proto prosím slušní. Pozor, vyplnění jména a textu je povinné. Pokud tyto položky nevyplníte, váš příspěvek se nezobrazí.

Jméno:   e-mail:
Ochrana proti robotickému spamu Opište kód z obrázkuopište číslo z obrázkudo tohoto políčka
reklama
reklama