Sezimovo Ústí online, www.sezimovousti.cz

reklama
Sezimovo Ústí online: Svobodné informační médium
reklama
reklama
Věci veřejné

Město nevyužilo přislíbenou státní dotaci na revitalizaci

Město odmítlo 5 milionů

ilustr. foto.

V březnu 2005 radnice rozpoutala vlnu občanské nevole chystanými likvidacemi zahrádek v Sezimově Ústí II. Tento krok byl spojen s chystanou revitalizací panelových sídlišť. Program revitalizací je podporován vládou ČR a jsou zde k dispozici bohaté dotace. Vedení města se pro tento program z nějakého důvodu rozhodlo na poslední chvíli. Nechalo vypracovat projekt a těsně před uzávěrkou přihlášek svolalo zastupitelstvo, které záměr schválilo. Město se pak do programu přihlásilo.

Projekt regenerace panelového sídliště byl vypracován za účelem získání dotace ze státního rozpočtu. Dotace na rok 2005 měla být poskytnuta až do výše 70% rozpočtových nákladů, maximálně však 6 mil. Kč na jednu akci. Město se muselo podílet min. 30% rozpočtových nákladů. Počítalo se s uvolněním 3 milionů Kč z rozpočtu obce, takže akce mohla být ve výši až 9 mil. Kč.

Podle slov starosty města Miroslava Vocílky je projekt rozdělen do tří etap. "První je rekonstrukce chodníků a rozšíření parkovacích ploch. Ve druhé a třetí etapě se objevuje sporný bod přeměny zahrádek v odpočinkové zóny případně dětská hřiště", představil starosta Vocílka revitalizaci zastupitelům. Zároveň hned dodal, že projekt lze v dalších fázích měnit. "Máme rok na to, aby zde proběhla diskuse s obyvateli".

Jarní euforie však s blížícím se koncem roku opadla a na revitalizaci se nepracovalo. První etapou měly být opravy chodníků a rozšíření parkovacích ploch. Žádné opravy však nebyly vidět. Jasná a přísná pravidla všech státních dotací říkají, že dotaci je nutné vyčerpat do konce kalendářního roku, jinak je nutné ji vrátit. Případně pokud si to město rozmyslelo, musí ministerstvu pro místní rozvoj oznámit, že dotaci odmítá a nebude ji využívat. Ohledně této dotace nebyly žádné informace, nebylo známo, zda dotaci město dostalo či ne, proto jsme se dotázali starosty města.

"Město 9. listopadu získalo příslib dotace ve výši 5 milionů Kč, s nutností proinvestování v termínu cca 20.11. - 14.12.2005," sděluje nám e-mailem starosta města Miroslav Vocílka a dodává: "Vzhledem k tomu, že akce by vzhledem ke krátkému časovému úseku a pravděpodobné nepřízni počasí nemohla být zrealizována, Město příjem dotace nevyužilo."

Město Sezimovo Ústí tak bohužel přišlo o možnost využít 5 milionů Kč nevratné státní dotace, za kterou mohly být opraveny např. chodníky v Dukelské ulici, kde je situace naprosto katastrofální. Důkazem jsou například vozíčkáři, jezdící raději po silnici.

Příčinou ztráty této pětimilionové příležitosti vidím především v malých zkušenostech při získávání státních dotací. Měsíční termín na proinvestování není příjemný a může laika zaskočit. Avšak zkušeného člověka znalého toků státních financí nic podobného překvapit nemůže. Tento vývoj má svoji logiku a je předvídatelný. Státní úředníci na jaře dotační balík rozdělili a na nás se nedostalo. Ke konci roku se vždy najde někdo, kdo z nějakých důvodů dotaci nedokáže vyčerpat a tyto peníze vrací zpátky do prázdného dotačního balíku. Ministerští úředníci ale potřebují mít tento balík na konci roku prázdný, proto musí vrácené dotace přerozdělit mezi další žadatele. Podstatou úspěchu je být o krok napřed, připraven spolu s realizátory projektu a čekat na tuto chvíli. Ona připravenost vlastně spočívá ve schopnosti peníze velice rychle utratit. Nejčastěji se utratí tak, že se po dohodě s realizátorem zaplatí dopředu práce, která bude vykonána až v budoucnu. K tomu je potřeba mít zkušenost, obchodní talent a být pro realizující firmy důvěryhodným partnerem. Myslím, že všechny tyto tři věci současné vedení města nemá. Snad příště.

Martin Klíma


Redakce - 17.01.2006
1. čtenářka zapsáno: 17.01.2006 ve 19:25:01 hod.

Město nevyužilo přislíbenou státní dotaci na revitalizaci ... bez komentáře!!!!

2. Jan - pravidelný čtenář zapsáno: 18.01.2006 ve 08:31:04 hod.

Je to škoda. Za tolik peněz se toho mohlo hodně opravit. Např. již dnes se rozpadající slavně zrekonstruované náměstí T. Bati. Kdo nevěří ať tam běží. Hledejte u těch nádherných žlutých zábradlí.

3. rodačka zapsáno: 18.01.2006 ve 09:22:13 hod.

Jak to tak čtu, tak se neustále prezentujete jako jediný spasitel města naprosto rozumějící všemu. Myslím, že Vaše pokyny téměř nabádají k nezákonným machinacím - přidělování zakázek bez výběrového řízení, placení předem bez vykonané práce, neboli dáváte návod k obcházení zákonů a k možnosti postihu města jako takového za spáchaný trestný čin. To, že to údajně myslíte dobře, v trestním řízení nikoho neomlouvá. Pokud by toto udělalo současné vedení města, Vy byste byl určitě první, který by to okamžitě kritizoval a dokonce podal podnět k zahájení vyšetřování.

4. nerodák zapsáno: 18.01.2006 ve 22:06:14 hod.

Vážená rodačko, doporučil bych vám, abyste se zeptala kompetentních lidí z vedení města, jaký způsobem se koloudovala 1. část rekonstrukce náměstí T. Baťi. To byl úplně stejný proces v podání současného vedení města ne-li horší. Doporučil bych panu Klímovi, aby vás, pokud o tom má informace, innformoval o nezákonných praktikách současného vedení. Ono ty praktiky provozuje, ale jen někdy. Když z toho kouká moc práce nebo to někdo neumí, začne se ohánět zákony. Má úcta.

5. Martin Klíma zapsáno: 19.01.2006 ve 23:34:13 hod.

Vážená paní rodačko, respektuji váš fundovaný názor, přesto si dovolím v některých věcech oponovat. Nenabádám k přidělování zakázek bez výběrového řízení. Připravené vedení města by mělo výběrové řízení hotové již v květnu s tím, že součástí veřené výzvy by bylo upozornění, že realizace zakázky je podmíněná získáním státní dotace. Výherce mohl čekat společně s městem na "podzimní příležitost". Víte, kde skončilo těch pět milionů, které pan starosta odmítl? Skončilo někde, kde byli připraveni, v nějaké obci, pro kterou nebyl problém proinvestovat peníze i tím způsobem, který jsem popsal. Té obci to z celého srdce přeji, možná za to budou mít vodovod.
Myslím, že existují dva různé způsoby, jak řídit město: 1) Být připraven využívat příležitostí, občas někde mírně zariskovat, třeba i zaplatit malou pokutu, ale především získat maximum pro obec. 2) Bát se, neriskovat, málo dělat a tím také málo kazit, a také pro město málo získat. Obě tyto cesty jsou možné, obě fungují a obě jsme tu již viděli realizovat.
V závěru bych se rád vyjádřil k podsouvanému trestnímu oznámení. Jsem zcela přesvědčen o tom, že současné vedení města porušuje mnoho zákonů, a to i s množstvím důkazů. Přesto si myslím, že udavačství z nenávisti, které tu ještě nedávno předváděl pan Vlček a jemu podobní, plní pouze stránky novin, diskredituje jednotlivce, ale něstu nic prospěšného nepřináší. Z tohoto důvodu nemám žádná trestní oznámení na pana starostu v úmyslu. Volební boj by za neměla vést policie, ale naše argumenty.

6. Jan - pravidelný čtenář zapsáno: 20.01.2006 ve 06:51:15 hod.

Milá paní rodačko. Placení předem bez vykonané práce se dá také pojmenovat jako zaplacení zálohy na akci (je běžné při větších investičních akcích na nákup materiálu) a nebo platba tzv. předfakturou - praxe zavedená po aférách s neplatiči, kdy se hradí celá cena předem. Jinak na tom být připraven na možnou akci není nic nezákonného.

7. rodačka zapsáno: 22.01.2006 ve 19:16:51 hod.

Vážený nerodáku, nechci se ptát, jak se kolaudovalo náměstí T. Bati, ani mě to nezajímá. Pokud chcete doporučit panu Klímovi, aby mě informoval, jak říkáte, o nezákonných praktikách současného vedení, je vidno,že se zdají i Vám nenormální. O Vaši úctu nestojím.
Vážený pane Klímo a pane Jane. Myslím, že paní Ing. Šišková pravdivě informuje o tom, že výběrové řízení proběhlo v předstihu a věřím, že Město je připraveno využít dotace v tomto roce. Nepřesvědčili jste mě oba, což je ale jistě vedlejší, o tom, že 5 mil. dotace je zcela legální zaplatit jako zálohu a event. 2 mil. doplatit za provedené práce až dodatečně v příštím roce. Je možné, že se tak běžně provádí u zakázek, ale nejsem si jista, zda je to zcela správné u zakázek přísně sledovaných vládou.
V závěru Vás chci ubezpečit, že nejsem a nikdy jsem ani nebyla příznivcem současného vedení Města a mám k tomu pádné důvody, o kterých nechci zde diskutovat. Ale přesto si myslím, že je lepší se držet zákonných norem a nesnažit se obcházet zákony a hledat cestu, kterou je nutno později zdůvodňovat. Ne mně, ale případným kontrolním orgánům.

8. Jan - pravidelný čtenář zapsáno: 23.01.2006 ve 06:41:54 hod.

Pokud jsem Vás milá rodačko nepřesvědčil o tom, že placení záloh je legální, velmi by mne zajímalo, co bych Vám musel říci, abych Vás přesvědčil.

9. Míra zapsáno: 24.01.2006 ve 15:16:22 hod.

Vážený pane Jene, vážený pane Klímo,
musím se zastat rodačky vašeho města. Nevím kolik jste Vy osobně vyúčtovával dotací. Připadá mi, že zatím žádnou. Jinak byste věděl, že ke každé faktuře připojujete prohlášení, že práce byly odvedeny. Následné kontroly ve stavebních denících rychle prokáží, že jste se vědomě dopustil podvodu, když jste podepsal opak. Pokud byste chtěl falšovat i stavební deníky a faktury k dodanému materiálu apod., tak by to nebylo jen vracení dotace a pokuta ve výši 100 % dotace (město by Vaše nekompetentnost stále 10 mil. Kč) ale brzy byste měl dost času na přemýšlení hezky v chládku.

10. Martin Klíma zapsáno: 24.01.2006 ve 22:34:40 hod.

Vážený pane Míro,
pokud dobře počítám, osobně jsem vyúčtovával asi pět státních dotací a neuvědomuji si, že bych se někdy setkal s vámi popisovaným prohlášením ke každé faktuře. Narovinu však říkám, že doposud nemám osobní zkušenosti s dotacemi na stavební akce. Neposoudím tedy, zda máte pravdu. Vidím však, že jinde umí radnice proinvestovat dotace i na poslední chvíli a z toho usuzuji, že to prostě zrealizovat lze. Vedení našeho města, které při každé příležitosti jezdí na zkušenou do jiných obcí, se mohlo nechat inspirovat i tentokrát. Kdybych měl v roli starosty možnost proinvestovat 5 milionů ve prospěch města, hodně rychle bych se to od někoho (kdo je ještě na svobodě) naučil. S trochou nadsázky tedy v závěru prohlásím, že pokud by fungoval váš dramatický scénář, musely by věznice zřídit speciální VIP sekce pro početnou skupinu obecních představitelů. A o tom bychom něco četli minimálně v Blesku.

11. Jan - pravidelný čtenář zapsáno: 26.01.2006 ve 09:41:11 hod.

Milý pane Míro. Placení předem není nelegální, stejně jako nejsou nelegální zálohy. Do stavebního deníku se dá napsat cokoliv, pokud se na tom obě strany dohodnou a toto podepíší. O vystavení prohlášení k faktuře slyším prvně. Něco takového totiž už dokládá podepsaný stavební deník nebo dodací list a ne nějaké prohlášení dodavatele. Samozřejmě ale existuje něco jako předávací protokol. Ale i ten musí být podepsaný odběratelem a není to tedy nějaké prohlášení dodavatele. Jinak ale máte pravdu, každý "dobrý skutek" musí být řádně odměněn.

12. rodačka zapsáno: 26.01.2006 ve 19:39:56 hod.

Pane Míro, uvedl jste postup při kontrole přidělování dotací, který jsem předpokládala, že existuje.
Pokud jste pane Klímo vyúčtovával státní dotace na přidělení počítačů a počítačové techniky v rámci Vaší pracovní náplně na MěÚ S.Ústí, je to jistě jiný a rychlejší postup, než státní dotace na rozsáhlé stavební práce. Asi Vás žádná kontrola nepostihla, ale kontrolní orgán může prověřovat i po několika letech a v náhodně vybraných případech. Jinak obdivuji, jak stihnete jezdit po okolních obcích a zjišťovat, kde a jak proinvestovali dotace na poslední chvíli anebo jak jste tyto "citlivé" informace od někoho získal.

13. rodačka zapsáno: 26.01.2006 ve 19:40:01 hod.

Pane Míro, uvedl jste postup při kontrole přidělování dotací, který jsem předpokládala, že existuje.
Pokud jste pane Klímo vyúčtovával státní dotace na přidělení počítačů a počítačové techniky v rámci Vaší pracovní náplně na MěÚ S.Ústí, je to jistě jiný a rychlejší postup, než státní dotace na rozsáhlé stavební práce. Asi Vás žádná kontrola nepostihla, ale kontrolní orgán může prověřovat i po několika letech a v náhodně vybraných případech. Jinak obdivuji, jak stihnete jezdit po okolních obcích a zjišťovat, kde a jak proinvestovali dotace na poslední chvíli anebo jak jste tyto "citlivé" informace od někoho získal.

14. nerodák zapsáno: 27.01.2006 ve 14:53:28 hod.

Vážená nerodačko, spolupracovat s ostatními obcemi a shánět informace o tom, jak legálně proinvestovat státní dotace, by měla být hlavní náplň vedení města Sezimovo Ústí nebo pověřených úředníků. To, že pan Klíma je schopen tyto informace získat ve svém volném čase a úředníci to ve své pracovní době nedokáží jen ukazuje na neschopnost současného vedení města. Malá rada na závěr. Reakci stačí odeslat jen jednou. Vaše dvojité příspěvky mne unavují.

15. rodak zapsáno: 28.01.2006 ve 13:12:42 hod.

Vazeny nerodaku, to ze pan Klima je schopen ziskavat informace od ostatnich mest a obci mu bohuzel evidentne ubira cas na otestovani a vyladeni chyb serveru. Dvojity prispevek je toho dokladem - je to spise chyba obnoveni stranky s pripevkem nez blbost rodacky. Verim, ze pan Klima tuto chybu odstrani.

16. Martin Klíma zapsáno: 28.01.2006 ve 22:11:18 hod.

Vážený rodaku, vážím si, že o můj čas a tento server máte starost. Dovolím si vás uklidnit, protože vámi zmiňovaná chyba se na tomto serveru nevyskytuje. Jinak bych vám jistě rád vyhověl. Zkuste si po odeslání příspěvku obnovit stránku a uvidíte sám, že příspěvky se tímto způsobem neduplikují.

17. Martin Klíma zapsáno: 28.01.2006 ve 22:34:59 hod.

Pro paní Rodačku, ad 13) Jsem přesvědčen, že nám oběma jde o dobrou věc a veškeré vaše námitky a varování beru jako důkaz, že chcete toto město vyvarovat budoucích skandálů. Proto vás také nebudu přesvědčovat o své pravdě. Pouze k vašim argumentům doplním, že moje pracovní náplň na MěÚ se týkala počítačů pouze posledních 6 měsíců a v této době jsem žádné dotace na počítače nevyřizoval. S dotacemi pro město jsem pracoval v době, kdy jsem 4,5 roku zastával funkci vedoucího sezimoústecké kultury. Dvě dotace z ministerstva kultury zmodernizovaly městské knihovny a byly ministerstvem také pečlivě zkontrolovány. Kromě těchto mám za sebou ještě další dvě ministerské kontroly čerpání dotací a všechny byly bez závad. Pouze jedna mnou vyřízená dotace se nerealizovala, a to dotace na opravu střechy Fierlingerovy vily, kterou nové vedení města na konci roku 2002 odmítlo. Tyto informace vám nabízím, aby pro vás byl dostatečně transparentní partner. Co se týká citlivých informací, není na tom nic k obdivu. Věřím, že když se budete několik let o tyto věci zajímat, budete je mít také.

18. Milan Vlček zapsáno: 04.03.2006 ve 20:58:28 hod.

Další alternativní stránky Sezimovo Ústí najdete na adrese htpp://sezimovousti.sweb.cz
jsou tam umístěny dokumenty a fotografie které zde nenajdete.

19. Ota zapsáno: 08.03.2006 ve 19:35:59 hod.

Pane Vlčku, alternativní stránky pro vás jsou www.plbohnice.cz. Příjemný pobyt.

Zde můžete svobodně reagovat na článek. Reakce se objeví ihned a není cenzurována, buďte proto prosím slušní. Pozor, vyplnění jména a textu je povinné. Pokud tyto položky nevyplníte, váš příspěvek se nezobrazí.

Jméno:   e-mail:
Ochrana proti robotickému spamu Opište kód z obrázkuopište číslo z obrázkudo tohoto políčka
reklama
reklama