Sezimovo Ústí online, www.sezimovousti.cz

reklama
Sezimovo Ústí online: Hledáme souvislosti
reklama
reklama
Věci veřejné

Kontrolní a finanční výbory mají jasná pravidla

K čemu jsou výbory zastupitelstva

Nejvýznamnějšími orgány zastupitelstva jsou finanční a kontrolní výbor. Jejich význam je podtržen zákonem o obcích např. tím, že je jejich zřízení povinné a na rozdíl od jiných v jejich čelech musí stát zastupitel. Tyto výbory mají za úkol konat zastupitelům dohled, podávat jim zprávy a navrhovat opatření. Pravomoci výborů jsou zákonem smysluplně striktně omezeny, aby nemohlo dojít k jejich zneužití. Pochopení smyslu, fungování a významu výborů je základní podmínkou k tomu, aby se neopakovaly stejné chyby jako v uplynulých letech.

Tento příspěvek si vzal za úkol podrobně popsat principy, pravidla fungování a odstranit základní mýty a chyby. Vymezit hranice, co je legální a co ne.

Výbory zastupitelstva města


Povinnost zastupitelstva obce zřídit samostatně výbor finanční a výbor kontrolní vyplývá z § 117 a z § 119 zákona o obcích (dále jen zákona). V § 117 zákona se hovoří o finančních a kontrolních výborech a v § 119 odst. 2 a 3 zákona jsou každému tomuto výboru určeny konkrétní kompetence.

Finanční výbor provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce. Finančnímu výboru je jako jedinému přiděleno právo na projednání zprávy o přezkoumání hospodaření za uplynulý rok s auditorem dle zákona o auditorech.

Kontrolní výbor kontroluje plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce, kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti. Oba výbory pak plní další kontrolní úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce.

Finanční výbor


Finanční výbor obec kontroluje dodržování všech povinností stanovených obci při hospodaření. Povinnosti při hospodaření s majetkem obce stanoví § 38 zákona o obcích. Finanční výbor je oprávněn kontrolovat, zda je majetek obce využíván účelně a hospodárně, v souladu s jejími zájmy a úkoly, zda obec neručí za jiné závazky, než stanoví zákon, zda jsou zveřejňovány majetkové záměry ve smyslu § 39 zákona o obcích. Finanční výbor je rovněž oprávněn kontrolovat dodržování rozpočtu obce a pravidla stanovená pro hospodaření v zákoně č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Tato kontrolní činnost finančního výboru má charakter preventivní a průběžné kontroly a metodické dohlídky. Finanční výbor v rámci preventivní a průběžné kontroly může předkládat zastupitelstvu návrhy na zlepšení hospodaření obce, organizačních složek a případně i příspěvkových organizací v rozsahu poskytnutého příspěvku.

Finanční výbor je kontrolním orgánem zastupitelstva obce a také jeho iniciativním orgánem. O čerpání finančních prostředků z rozpočtu obce ale nerozhoduje, neboť hospodaření podle rozpočtu přísluší radě obce. Finanční výbor může iniciativně navrhovat vhodné čerpání finančních prostředků.

Nápravu zjištěných nedostatků může finanční výbor ovlivnit pouze tak, že zastupitelstvo na základě zápisu o provedené kontrole hospodaření přijme usnesení, kterým uloží radě a městskému úřadu příslušná opatření. Opatření k nápravě nedostatků zjištěných finančním výborem při kontrole hospodaření ukládá zastupitelstvo obce radě, která je odpovědná za zabezpečení hospodaření obce podle rozpočtu. Starosta, který je v čele úřadu, ukládá splnění opatření k nápravě, které se týkají činnosti obecního úřadu, tajemníkovi. Kontrolu plnění usnesení zastupitelstva a rady obce v oblasti nápravy nedostatků při hospodaření provádí potom kontrolní výbor zastupitelstva obce, pokud zastupitelstvo obce svým usnesením nepověří finanční výbor kontrolou nápravy zjištěných nedostatků. Je tedy vhodné, aby např. v jednacím řádu finančního výboru byl postup při kontrole odstranění nedostatků hospodaření zmíněn.

Finanční výbor se dále podílí na následné kontrole hospodaření za uplynulý rok. Může spolupracovat s orgány, které vykonávají přezkoumání hospodaření obce za uplynulý rok a auditor je povinen projednat s finančním výborem zprávu o přezkoumání hospodaření obce.

Kontrolní výbor


Kontrolní výbor kontroluje plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce. Dále ze zákona kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti.

Zákon tedy přesně popisuje, u koho je kontrolní výbor oprávněn kontrolovat dodržování právních předpisů. Nehovoří ani o starostovi, ani o radě obce, ani o zastupitelstvu, ani o firmách a vůbec již o soukromých osobách. V praxi jsme se mohli opakovaně setkat s přespříliš aktivními kontrolními výbory, které si za cíl kontroly vybraly nesprávné subjekty či dokonce problematiku dodržování právních předpisů obecním úřadem na úseku přenesené působnosti. S překračováním zákonných kompetencí samozřejmě není možné souhlasit a pro zachování právní serióznosti je třeba aktivity kontrolního výboru a snahy jeho horlivých členů striktně udržet v mezích zákona.

Kontrolní výbor plní další kontrolní úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce. O provedené kontrole musí výbor pořídit zápis, který závazně obsahuje údaje o tom, co bylo kontrolováno, jaké nedostatky byly zjištěny a návrhy opatření směřující k odstranění nedostatků. Zápis závazně podepisuje člen výboru, který provedl kontrolu, a zaměstnanec, jehož činnosti se kontrola týkala. Z důvodu posílení právní jistoty kontrolovaného zaměstnance i zastupitelů, kterým je zpráva předkládána, se jeví vhodné, aby byl závazný i spolupodpis předsedy kontrolního výboru, který je ze zákona členem zastupitelstva a jehož podpis je zárukou, že kontrola není partizánskou akcí některého ze členů výboru.

Kontrolní výbor poté předloží zápis zastupitelstvu obce, k zápisu připojí vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala. Zákonná existence možnosti kontrolovaného subjektu vyjádřit se k věci je demokratickou pojistkou a vede k vyšší míře vyváženosti a objektivnosti celého kontrolního mechanismu. Opatření k nápravě ukládá zastupitelstvo svým usnesením.

Výbory zastupitelstva jako orgány iniciativní a kontrolní nemají žádnou autonomní rozhodovací pravomoc v oblasti samostatné působnosti obce. Jejich usnesení zavazují pouze tyto výbory samotné, respektive jejich členy, a nikoliv například městský úřad, byť by jeho činnost v oblasti samostatné působnosti byla předmětem kontroly.

Důležitá je také otázka, zda může kontrolní výbor zastupitelstva závazně úkolovat pracovníky městského úřadu. Nikoliv. Kontrolní výbor zastupitelstva, byť je oprávněn kontrolovat i činnost městského úřadu, nesmí dle platných zákonů ani jednotlivým zaměstnancům obce v něm zařazeným ukládat úkoly. K tomu je ze zákona oprávněno pouze zastupitelstvo nebo rada města.

Návrhy a podněty občanů města se dle zákona musí zabývat orgány obce. Finanční výbor a kontrolní výbor však není orgánem obce, ale orgánem zastupitelstva obce. Proto finanční a kontrolní výbor může vyřizovat oznámení občana pouze tehdy, pokud mu to zastupitelstvo města uloží. Zápis z kontroly je potom podkladem pro vyřízení podnětu občana zastupitelstvem, radou nebo úřadem.


Ač zákon platí již od roku 2000, běžná praxe z našeho města je bohužel zcela odlišná od těchto zákonem vymezených pravidel. Jedním z mých úkolů, které jsem si ve funkci předsedy kontrolního výboru předsevzal, je zpracovat jasný právní rámec pro práci výboru, nedopustit další zneužívání výborů pro osobní či politické účely a věnovat energii tam, kde to prospěje všem. Věřím, že se stávajícími členy výboru se to beze zbytku podaří.

Martin Klíma

V článku byly použity informace z veřejných zdrojů ministerstva vnitra

Redakce - 05.02.2007

Zde můžete svobodně reagovat na článek. Reakce se objeví ihned a není cenzurována, buďte proto prosím slušní. Pozor, vyplnění jména a textu je povinné. Pokud tyto položky nevyplníte, váš příspěvek se nezobrazí.

Jméno:   e-mail:
Ochrana proti robotickému spamu Opište kód z obrázkuopište číslo z obrázkudo tohoto políčka
reklama
reklama